Laman ini dalam pembikinan – Diharap pelajar dapat bersabar.

(Novel baharu 2010 – Tingkatan satu)

Tema :

Kegigihan remaja orang Asli yang bercita-cita tinggi untuk mendapatkan ilmu kerana ingin mengubah kehidupan dan pekerjaan tradisi keluarga.

Persoalan :

1. Sikap masyarakat orang Asli yang kurang mementingkan pendidikan anak mereka.

2. Masyarakat pedalaman yang miskin kerana hanya bergantung pada hasil alam sebagai sumber pendapatan.

3. Sikap saling membantu yang ditonjolkan tanpa mengenal erti bangsa, agama dan budaya.

4. Kepercayaan kepada mistik, kuasa jahat dan pawang.

Watak dan perwatakan :

1. Adit (Utama) : Anak Pak Katan, berusia 10 tahun, berbadan kurus, bersemangat kuat, sangat rajin, menghormati orang tua, suka membantu, berani dan berfikiran luas.

2. Pak Katan : Ayah Adit, berusia, kuat dan rajin berusaha, mengambil berat terhadap anaknya.

3. Mak Tawi : Ibu Adit, isteri Pak Katan, rajin, mengambil berat terhadap anaknya.

4. Akeh : Kawan baik Adit, bersekolah dan tinggal di asrama, pengawas, bercita-cita tinggi.

5. Tijah : anak Tok Batin, cantik, bijak dan matang.

6. Ah Tong : Penyelia pekerja balak, suka membantu.

Latar Tempat :

  1. Kampung Bakai, Bukit Lokan.
  2. Rumah Pak Katan
  3. Tepi sungai
  4. Hutan
  5. Di dalam gaung.
  6. Sekolah

Latar Masyarakat

  1. Masyarakat yang kurang mementingkan pendidikan.
  2. Masyarakat orang Asli yang percaya kepada alam mistik seperti roh jahat.
  3. Masyarakat orang Asli yang bergantung pada hasil hutan.
  4. Masyarakat orang Asli yang sudah semakin terbuka minda mereka.

Nilai

  1. Kasih saying
  2. Kerajinan
  3. Bekerjasama
  4. Tolong-menolong
  5. Bercita-cita tinggi

SINOPSIS BAB 1 – NOVEL SUKAR MEMBAWA TUAH

Bab 1 – Inilah Dunia Kami

Sebaik sahaja sang suria memancarkan sinarnya, Pak Katan sudah bersiap sedia untuk ke hutan bagi memulakan pekerjaan rutinnya, iaitu mencari rotan di hutan. Adit turut bersama-sama ayahnya mencari rotan di hutan pada pagi itu. Adit sudah lali dengan kerja-kerja mencari dan menyediakan tali untuk mengikat rotan yang bakal dikutip dari hutan. Sebelum itu, Adit pergi ke sungai terlebih dahulu untuk mengangkat belat yang dipasang oleh ayahnya dengan harapan mereka mendapat banyak ikan. Nasib menyebelahinya kerana belat yang dipasang dipenuhi dengan ikan-ikan yang terlekat. Setelah itu, dia meletakkan kembali belat tersebut dan mendayung sampannya pulang ke rumah, serta bersiap-siap untuk menemani ayahnya ke hutan selepas sarapan pagi.

Nota:

Bab 1 ini mengisahkan penduduk orang asli kaum Jahut yang tinggal dikawasan hutan di Bukit Lokan. Mereka mengamalkan kepercayaan anemisme yang masih tidak mempunyai agama. Pak Katan ialah ayah kepada Adit. Isterinya Mak Tawi. Mereka tinggal di rumah yang beratapkan rumbia. Mereka menyara diri dengan mengutip hasil hutan seperti rotan, memburu binatang dan bercucuk tanam.

Bab 2 – Rutin Harian Adit Bermula

Adit dan ayah ke hutan. Adit berpakaian lusuh tidak menghiraukan keadaannya itu, lantaran kehidupannya miskin. Mereka mendamar dan mengutip hasil hutan untuk membeli makanan dan keperluan harian, tetapi kurang mampu untuk membeli pakaian baru.

Masyarakat menjual hasil mereka kepada tauke Cina. Tahap pendidikan yang rendah dan kemudahan infastruktur yang sangat menyedihkan menyebabkan kehidupan mereka terhimpit. Pekan terhampir kira-kira 30km dan barang keperluan hanya diperolehi melalui pekerja balak yang berulang-alik ke sana. Agensi kerajaan ada membantu, tetapi mereka selesa di sini.

Masyarakat di situ masih berpegang teguh pada kepercayaan nenek moyang dan sanggup bermati-matian demi warisan hutan nenek moyang mereka. Namun, penerokaan menghimpit kehidupan mereka. Adit tidak bersekolah biarpun sudah berusia hampir 11 tahun, sementelahan ayahnya yang mementingkan ilmu hutan sebagai pendidikan asas kepada Adit.

Persoalan ditimbulkan Adit mengenai kepupusan hasil hutan dan nasib mereka, akan tetapi dinafikan oleh ayahnya yang sedar akan realiti itu. Seraya, Adit teringatkan akan Akeh, satu-satunya rakannya bersekolah,tinggal di asrama dan ditanggung oleh Jabatan Hal Ehwal Orang Asli. Bercita-cita menjadi jurutera, Akeh ingin berbakti kepada masyarakat orang asli.

Minat Adit untuk bersekolah timbul dengan ajakan dan cerita-cerita Akeh, tetapi, tidak dinyatakan kepada ayahnya.

Bab 3 Impian Adit

Dalam bab ini memfokuskan Adit yang terlalu ingin ke sekolah. Hasratnya itu akhirnya diluahkan semasa berakit membawa rotan. Namun, permintaannya itu dibalas dengan pendirian ayahnya yang mementingkan tradisi sedangkan tujuannya mengubah nasib keluarga. Biarpun Pak Katan memahami, tetapi dia mahukan Adit mengikut jejak langkahnya. Pak Katan akhirnya tidak memberi repons terhadap permintaan yang masih berdegil.

Adit berubah sikap dan Mak Tawi berasa hairan lalu bertanyakan pada Pak Katan. Teknik imbas kembali dalam bab ini ialah Adit teringat kedatangan pegawai penerangan dan sikap endah tak endah oleh masyarakat mereka terhadap dasar kerajaan.

Mak Tawi cuba memujuk Adit, tetapi Adit sudah lena tertidur. Pada pagi seterusnya, Pak Katan tidak ke hutan sebalik ke pekan. Niat Pak Katan ke pekan tidak diketahui kerana dia enggap menjawab pertanyaan Adit.

Bab 4 Dugaan untuk Adit

Adit berurusan dengan tauke Cina yang membeli hasil hutan sebelum memeriksa belut di sungai untuk hasil tangkapan ikan. Ayah Adit, Pak Katan yang baharu sahaja pulang dari pekan membawa khabar mengenai kemasukannya ke sekolah, namun gagal mendapatkan asrama. Masalah timbul di sini ialah pengangkutan akibat jarak yang jauh dari kediamannya. Kekecewaan terpancar pada diri Adit yang akan menghadapi kesukaran ke sekolah. Namun, semasa memenangkan diri di sungai, dia dipujuk Tijah, rakan baiknya, dan berjanji berbincang dengan bapanya (Tuk Batin) mengenai masalah Adit.

Hujan lebat malam itu merisaukan Pak Katan tentang hasil hutan dan belat di sungai yang tidak dapat di ambil. Tambah lagi kebuntuannya untuk menyelesaikan masalah Adit, yang termenung sendiri memikirkan impiannya itu.

Bab 5 Riak ceria buat Adit.

Hujan masih lebat menyebabkan sebahagian rumah terkena tempias. Adit diarah ayahnya mencari guni untuk menutup dinding dan ruang terbuka. Walau bagaimanapun, hujan berhenti pada pagi itu. Rezeki tanpa diduga, seekor rusa cedera terbaring di bawah rumah, dijualnya kepada Ah Tong, penyelia pekerja balak.

Ah Tong agak pelik kerana Adit tidak ke sekolah biarpun sudah mendaftar, namun diterangkan oleh Pak Katan. Dia mempelawa Adit menumpang kenderaannya dan Adit begitu gembira dengan bantuan Ah Tong.

Bab 6 Adit mula ke sekolah

Esoknya, Adit mendaftarkan diri dan keperluannya dibeli oleh Pak Katan di pekan. Dia gembira dengan suasana sekolah dan berazam untuk berusaha bersungguh-sungguh. Setelah pulang, dia memberitahu Tijah mengenainya. Tijah berminat untuk ke sekolah tetapi akur akan kehendak ayahnya yang akan mencarikan jodoh buatnya beberapa tahun kelak. Adit ingin memberitahu kepada semua orang mengenai persekolahannya, namun, atas sikap negatif penduduk di situ mengenai pendidikan, dia membatalkan hasratnya.

Ayah dan ibunya gembira melihat Adit yang mencuba pakaian baru. Malah, ayahnya juga memberitahu bahawa dia sudah bekerja sebagai pembantu balak dengan upah lebih baik daripada memungut hasil hutan. Adit begitu gembira dan dinasihati ibu bapanya supaya menjaga diri dan tidak menimbulkan masalah di sekolah.

Bab 7 Hari Pertama ke Sekolah

Hari pertama ke sekolah, Adi mandi pukul 4 pagi di sungai untuk pertama kalinya, dan dijemput oleh Ah Tong dengan jipnya. Dia tiba terlalu awal dan tertidur di depan pintu pagar sekolah. Pak Kassim, pengawal sekolah yang terkejut melihat Adit tertidur, mengajak Adit bersarapan sambil berbicara tentang kesudian Pak Kassim membantu serta hal Akeh.

Di kelas, dia jauh lebih tua berbanding rakan-rakannya dan sering diberi perhatian oleh gurunya kerana tidak tahu membaca dan menulis. Tamat persekolahan, dia bertemu Akeh dan pulang menaiki lori balak Pak Atan.

Adit mula mengejar masa ke sekolah dan meningkatkan prestasi persekolahannya. Adit berpeluang untuk lompat kelas dan menggembirakan gurunya. Walaupun begitu, Adit sering keletihan, kesihatannya terganggu dan semakin kurus, namun, tidak pernah mengeluh.

Bab 8 Dugaan Terus Menimpa

Sudah dua bulan Adit bersekolah, tidak pernah ponteng dan masih menumpang Ah Tong. Namun, pagi itu, Mak Tawi berasa tidak sedap hati. Menjelang petang, Adit tidak pulang lagi sedangkan ayahnya sudah kembali ke rumah.  Menjelang hari semakin gelap, Pak Katan mengadu kepada Tok Batin mengenai hal Adit yang tidak pulang-pulang lalu diarahnya orang-orang kampung mencari Adit. Lima jam pencarian, rupa-rupanya, jip Ah Tong terbabas ke dalam gaung. Adit cedera parah sementara Ah Tong mati di tempat kejadian.

Adit dihantar ke hospital dengan menaiki lori balak, mengalami kehilangan darah yang banyak serta kakinya patah. Di rumah, Mak Tawi yang tertunggu-tunggu bersama Mak Ca didatangi Bong yang memberitahu Adit ditemui dan berada di hospital. Pak Katan menunggu di hospital, menantikan keadaan Adit yang dirawat di bilik ICU. 2 jam kemudian, doktor mengatakan bahawa keadaan Adit yang kian stabil.

Bab 9 Mendung Berarak Pergi.

Dua bulan Adit terlantar di hospital, dijaga ibu bapanya yang dibenarkan tinggal di asrama jururawat. Adik-adiknya dijaga isteri Tok Batin. Dia sembuh, namun kakinya tempang, tidak mematahkan semangatnya untuk meneruskan persekolahan. Kesungguhan Adit ini mendapat perhatian pihak sekolah dan Jabatan Hal Ehwal Orang Asli yang memberi bantuan dengan menawarkan tempat di asrama, berkongsi katil dengan Akeh. Adit bersetuju dan menumpukan perhatian dalam pelajaran sehingga mendapt tempat pertama.

Enam tahun berlalu, ramai anak orang asli mengikut jejak langkah Adit, rajin bersekolah. Adit melangkah ke sekolah menengah dengan keputusan 3A dalam UPSR. Walaupun ditawarkan ke sekolah berasrama penuh, Adit enggan menerimanya kerana situasi keluarga, sebaliknya berpendapat di mana sahaja boleh berjaya asalkan berusaha.

238 Responses to “Novel Tingkatan 1 – Sukar membawa tuah.”


  1. terdapat beberapa kesalahan ejaan pada petikan ini.

    1. amintteam Says:

      banyak kesalahan

      1. lily farina Says:

        saya dah like awak punya like lh saya buat plak korang nie sombong arrrrwwwwww mlz lyan

      2. lai theng Says:

        kenapa tak ada pengajaran

    2. fatin amiera Says:

      a’ah…………..especially kt nilai..kasih saying hahax

      1. vellothareni Says:

        hahahahahahhahahax

    3. Nur Nadzatul Fatin Hidayah Binti Azhar Says:

      bukannya beberapa TETAPI banyak sampai kawan saya ragu.

      1. eykaloveawang Says:

        tk pprlu rgu2

      2. ayoi jimmy Says:

        tu lah same je kite

    4. sara Says:

      manusia tidak lari dr melakukan kesilapan..

  2. shalini devi Says:

    surar membawa tuah

    1. Azhari Says:

      Sebarang pertanyaan:
      sukarmembawatuah@gmail.com

      Dan juga di facebook

      Dari: penerbit 

  3. fara@syam Says:

    ok lah, tapi tak lengkap sinopsis bab demi bab…..


    1. org dh bgi bersyukur lah

      1. Juj Says:

        Janganlah mcm thu

  4. .NDH Says:

    Buku ni hanya dijual di negeri2 tertentu je…bile kami blek kampung nak cari buku ni x de jual.Kenele tengok internet…
    tq interneeeeeet…. Cumanya x de cite sepenuhnyeeee..camneni?

    1. aes izzaty Says:

      sekolah sye ade .. sponsor kan buku ne .. bpk ah .. boring gilee .. dalaa msok exam adoiii ..

      tolong . xphm laa cerite nyee ..

      1. hanani Says:

        boring ke? bg saya bes jer…. tp yg x suka tu dye masuk exam!… mcm2 nk kne hafal

    2. Sharifah Says:

      Ohh..masuk perikse erk? Ni yg mlas ni!!

      1. najwa Says:

        ermmm terpaksa lh an kna buat tu semua tu kn

      2. nor@yahoo.com Says:

        tapi sape yg ade pbs senang je mcm saye….saye cume buat modul untuk dptkn point….

    3. gangnam style Says:

      oi tak reti eje ke haaaa kulum

  5. izzie Says:

    salam, en.norhairie
    terima kasih atas perkongsian ilmu..
    saya m’gunakan bahan drpd blog ini (novel ting 2 & 3) utk pelajar2 saya
    saya masih menunggu ulasan novel SUKAR MEMBAWA TUAH
    sememangnya, perkongsian ini memberi manfaat kepada guru & pelajar
    terima kasih atas budi baik anda

    1. lymy hena Says:

      Bagus

  6. ahmad zharif Says:

    boleh tahan cuma bab nye je

  7. khairul emir Says:

    laman ni banyak membantu

  8. aqilah Says:

    bagus………..

  9. intan Says:

    membantu dan boleh dijadikan rujukan..alhamdulillah..

  10. seyb0k jee..!! Says:

    woh0o..snang skt keje aq cmnie..thanx yaww..

  11. faeez Says:

    ok larh.. but , sy nk crik teknik plot n plot kat mne?? huhu.. and , where the gaya bahasa??

    1. Amyrul Hazwan Says:

      haaar mana gaya bahasa dier????


  12. saya sempat menyiapkn folio saya pada akhir-ini…….saya mengucapkan terima kasih………………….ejaan perbaikikan sedikit……..anyway thankz..


  13. tapi penat jgak buat folio nie..hehehehe..

  14. rubben Says:

    u all plz write bab 8 tema dan semua

  15. jeyasree smk bukit rahman putra Says:

    saya suka novel ini.saya suka klimaks in.

  16. jeyasree smk bukit rahman putra Says:

    i like this novel.this website also help me.

  17. hafiz Says:

    bleh la…….x lngkap arr…

  18. lin Says:

    sinopsis yng pendek ade tak ?

  19. tharisini Says:

    i like it (hahahahahahahhahaha)

  20. SREEVINA Says:

    this informations helps me with my exam

    1. aes izzaty Says:

      yup tol tuh ..

      klo sye bce novel dye .. memg ngantox .
      tpi bile sye bce dis website .

      ade laa sdkit phm .. huwaa :)

    2. tharma Says:

      how wen exam u bring ur computer or laptop

  21. no comment Says:

    ??????????
    sye x fhm cara membuat bahagian D?????//

    1. izzah Says:

      cbe wt bnyk lthn…

  22. azalina Says:

    pnjg sgt r.sinopsis yg pendek cket ade x?

    1. izzah Says:

      de cri lh…

  23. Yoong Says:

    Nak Notanya…..BAB1-BAB9

    1. aes izzaty Says:

      btul tuh . nk notanya .

  24. YING Says:

    tx very much yea. u help us a lot

  25. nur amelia Says:

    wooo smue nye dh lengkap akhirnyew siap jugak sinopsis sukar membawa tuah niw tp lebih kurang smew jew mcm dlm buku bravo,,,,,^ _ ^

  26. Sherlyn Says:

    Everything’s help me a lot but didn’t have evidence….T.T

  27. bob Says:

    trima ksh byk2

  28. najwa Says:

    ok la klu ade website cani….helps me with my exam tomorow..but..ejaan kasi btol la..but thanx anyway for making this website..;-)

    1. cheekYcheek Says:

      HI najwa =)

      1. najwa Says:

        yeah,hye=)..
        owh ye,bahagian D,slalunye kuar ape ye??

  29. puteri Says:

    sblum tgk exam tgk website, dapat bantu skit…

  30. Muhd Faris Says:

    Tima kaseh kpd penerbit blog ini kerana anda telah membantu kami suma .

  31. terrencelim Says:

    terima kasih petikan ini ,boleh tolong saya siapkan assignment .saya semua copy and paste ,sudah boleh dapat markah yang tinggi

  32. yan Says:

    ada tak tema beserta dengan contohnya?

    1. ftyhuhhhh Says:

      bnfkhfclkt

  33. naddyra Says:

    thanks a lot,spe yg buat bende nieh,my work is done with this thing!!!

  34. sarvesh rau Says:

    terima kasih banyak2. kami telah tolong saya.semoga kamu panjang umur.

  35. AMir LOkman Says:

    Bagus !!!akhir nya siap keje sekolah dari MRSM KKB KU

  36. ziera Says:

    tenkssss a lot
    tpi sye nak pengajaran …

  37. alil Says:

    kamu memang kacak kerana buat ni…terima kasih2 byk2 :D…senang skit buat keje~

  38. amir Says:

    ni mana pengajaran dia?

  39. erin Says:

    cerita ni memang best sedih ada gembira ada boleh katakan semua perasaan ada..tapi dia punya sinopsis panjang sangat la..hehe..
    walau apa pun cerita ini memang best..

  40. hamba Allah Says:

    thanx untok sape yg buat bende ni!(menyenangkn keje aku) tapi nape xde klimaks ngan watak perwatakan sampingan yg laen mcm tok batin ah boi … :(

  41. usher Says:

    sipnosis ada pendek lagi tak?

  42. yuri Says:

    huh nasib baik ade lamam web mcm niey
    sbb kite kne buat keje kusus pasal novel niey….^^

    1. batrisyia Says:

      cerita ini memang menyedihkan bagi saya leeeeeeeeee
      bagi orang lain saya tak tau
      alamak!!!
      kena buat novel cam niiiiiii
      huhuhuhu
      nasib baik saya buka tentang niiiiiii huhuhu
      hihihi
      hehehe
      hahaha
      hohoho

      1. syira iqmal Says:

        lwq ke…x yh la nk menggedik..sory klau ayt sye nie menyakit kn hati awak….!!!!

  43. puah Says:

    SAYA BERSYUKUR TERDAPAT WEBSITE INI DAN BANYAK MEMBANTU SAYA

  44. killa Says:

    pengajaran x ada ke

  45. Sara Says:

    teknik plot dlm novel nie mcm mner huh?? sush r .x fhm ap mksudnyer..

  46. farhan Says:

    ok,lah tap nilai die xbnyk

    1. najwa Says:

      tp,bkn ke,klu bhgian D kuar nilai perlu ade 5 je?
      cukup la ape yg dye kasi..

  47. ross Says:

    ada sinopsis panjang seluruh cerita ke?

  48. Thamilselvan Says:

    Nilai dan pengajaran tidak lengkap: maksud saya tidak lengkap ialah ia tidak mempunyai bukti dari mana munculnya nilai tersebut dari novel ini menyebabkan pelajar kurang tangkap nilai tersebut. tetapi Bagus la ini akan membantu pelajar

  49. Jaden Lim Says:

    Oklah. Tapi kamu boleh tak tambahkan lagi semua maklumat yang kamu tertinggal

  50. nicolas 001 Says:

    can u show me how to write a passage tenteng latar masyarakat dan latar tempat

  51. Sayonara Says:

    Hmmmm.. Boleh tahan. Tapi x faham sangat

  52. maizatul intan shafinaz Says:

    erm..npe watak n prwtkkn rngkas sgt..huhu..ssh nk fham..

  53. Amman Says:

    saya suka cerita ni,tahu mcm mana kehidupan org asli dan Adit

  54. zul Says:

    saya mahukan huraian yg lebih pnjg utk watak dan perwatakan


  55. [...] Novel Tingkatan 1 – Sukar membawa tuah. February 2010 62 comments   LikeBe the first to like this post. [...]

  56. afrina Says:

    novel ni mmg best ,,, bnyk pngjarn ,,, novel sukar mmbawa tuah !! best !!

  57. Nurul Azmina Says:

    saya sudah baca novel ini… memang baguslah novel ini…….


  58. walaupun, sangat panjang….ttp bez… kepada budak form 1 baca novel ini…ok…

    1. Nurul Azmina Says:

      saya sokong awak!!! :) ;)

      1. Nur Syazura Says:

        hahaha betok tu lagi pon buat pe suasah carik kat buku

  59. Nurul Azmina Says:

    buku novel ini memang bagus ceritanye… betul kata2 nur syahira azwa, walaupun sangat panjang… tapi ttp besttt…… :)

  60. melysa Says:

    saya nk crie biodata pengarang tok adeq saya.

  61. Nur Syazura Says:

    huh…leh rujuk dari sini tau tak yah susah nak carik kat buku nanti kepale jadi pening

  62. Mzac Says:

    argghhhh sussah sikit la nk buat buku skrap

    1. NiCk LiEsA Says:

      aaa’aaah la… cane niey ad0oey … abis laaaa….. x lengkap plot nyew manew … tlg la lengkap kan …… :(

  63. mista jemali Says:

    saya arif bin jemali….

    bagos…..

    good…..

  64. mista jemali Says:

    lol..

    1. mista jemali Says:

      :)

  65. sofhie Says:

    ok jugak …bagus ada sinopsis mcm ni…x payah susah2 nak buat sinopsis sendiri…btw, thank ye…!

  66. irdina Says:

    emmm…plot xde ke????

  67. anusha halini Says:

    saya pun sokong buku dan cerita

  68. anonymous person Says:

    saya amat puji awak, ampun Tuanku!

  69. lulala~ Says:

    cikgu saya pangil kami cari gambar adit, pak katan dan mak tawi!!!!tetapi saya tak tau macam mana cari lah!cikgu cakap ape ape gambar pun boleh~tetapi saya tak tau lah!nak umur sama dengan adit atau ape ape lah~saya tak tau buat lah! ape tu??!

  70. somebody Says:

    woohoo ! senang je doit , kite punye homework kene wat sinopsis pasal novel Sukar Membawa Tuah. so , just “copy paste” je la kan. tapi , panjang sangat lah. takde ke yang pendek sikit ? :v

  71. Sha 97 Says:

    nicey ! keep it up ! you are helping people !~
    = )

  72. Muhd Aasif Says:

    teriama kasih

  73. piriya Says:

    thanks for helped to sucess in my BM

  74. Jamunaa Says:

    sinopsis yang kecil ade tak??????????
    panjangnya sinopsis!!!!!!!!!
    lain kali letaklah sinopsis yang kecil atau pendek…….please

  75. daus Says:

    trime ksih bab bt lmn nie..
    ia bt sy lbh mdh bt folio…

  76. amirul fazrin Says:

    baik aq bace buku ni dari sinopsis “SURAR membawa tuah”

  77. amintteam Says:

    tidak berapa bagus petikan tersebut

  78. amirah Says:

    fuh!…
    tq soo much.. wo do this… without this.. sipnopsis.. i’ve don’t how to say…

  79. megah Says:

    trimas trimas trimas trimas trimas trimas trimas trimas trimAS trimas 222222222222222222

  80. Isna Says:

    Thanks You Very Much !

  81. sebastian Says:

    Yo, this is so cool

  82. nurin nabilah Says:

    bagus2 buat agi…hehehe

  83. NiCk LiEsA Says:

    help mee…. ad0ey….

  84. prakash Says:

    sangat baik utk pelajar ting 11!1!!!

  85. reendz 98 Says:

    perwatakan dier sgt pendek….. T_T
    cmne nie…..
    nk buat keje pun susah….
    (!!!!!)

  86. Misz Whatever Says:

    ermm.. npe x de Binaan Plot??
    anyway thnx kay sbb dpt gak sye cari tema, persoalan n lain2 kat cny..:D

  87. liyana ashiera Says:

    x lengkap la ~ pengajaran dengan plot x de .. huhu


  88. esok 16 mei 2011 ada exam…..wish me luck….

  89. sHAz fUnKies Says:

    urm..jaUH sYA na CariK pErsoALan n pErwaTAKan…
    akhIRnyA dpAT..gak..
    tENsION aRGh eXAm…

  90. amirul akmal Says:

    k ar jnji aq dpt menimba ilmu ckit,,coz sok ade exam

  91. Renesa Says:

    blog ni memang mambantu sye banyak…..
    thxxxxx who created thizz blog…..

  92. SYAFIQ Says:

    sape yang buat blog ni???sebab saya nak ucapkan time kasih kerana membantu saya….

  93. azhari Says:

    thank you for doing the SINOPSIS, pleased email me your details to azhari@caberawet.com or sukarmembawatuah@gmail.com. from: the publisher

  94. cirot Says:

    sukelaa,,,sng gell nk wat folio bm…
    hahhah
    epy giler,,,
    keje cpt ciap leh ukak fb..
    cirotchunn

  95. wani Says:

    isi x kuat la…tkut x trpilih pgi istne bdye..sori…

  96. s.hemasharlinie Says:

    i think ok.

  97. nadia atiqah Says:

    emmmm…bestlah gak bm ni!!!tp kita kena btl2 baca n hayati benda ni ngan betul!!!!!!:)

  98. Kiruba Jaganathan Says:

    HI…I’M KIRUBA….IT’S REALLY HELPFUL TO ME….LAGI BEST ADA CONTOH PERISTIWA UNTUK PERSOALAN,PENGAJARAN LATAR DAN LAIN-LAIN LAGI…TERIMA KASIH!

  99. amirah Says:

    yang nilai tu x de contoh dia skali ke???

  100. anushka Says:

    i expected this kind of notes… i hope those notes will help for my exam tommorrow……..

  101. aieerlyina Says:

    HAha ! Bagus gak lhaa sebab buleyh search katt dlm internet . Tp rase mcm ade yg salah ejaan dan ade jugak ulang ayat yang same . Mcm takde yg lain jerhh ? HAha ! Sorry , thankyou <3

  102. shuhadah Says:

    thx ya..

  103. liyana Says:

    erwm.. senang la.. siap kerje sekolah saye… hehe.. tpi ade gak la ubah2 sikit.. x salin bulat2.. :D … thanz tolng bntu wat keje sekolah.. tpi xde pengajaran ke?

  104. liyana Says:

    power…

  105. shasha Says:

    kenapa tak lengkap????

  106. mia Says:

    it’s very good cause you ar helping us out from our problem luv it<3

  107. haziq fahmi Says:

    Hari pertama ke sekolah, Adi mandi pukul 4 pagi di sungai untuk pertama kalinya,


  108. Wohooo XDD Nasib baik , kat Internet ada . malas ah nak baca novel tu . panjong bebeno ~ dahlah cikgu suruh hafal -.-

  109. smile :D Says:

    thnks dude ~
    bgi jawapan

  110. nurul si kakyong ! Says:

    senang keja kawe ! timo kaseh boh ! ^_^

  111. harresh Says:

    very very useful 4 me

  112. harresh Says:

    The best web that helps me in my studies …….. GGOODD

  113. Hanysha Says:

    korang ade x kene buat projek bab demi bab cite nie??…tu lh sbabnye aq bukak laman web…nak tiru…shhhh

  114. nurul Says:

    Tak tahu kenapa tapi macam rase malas nak tiru.Nak kena buat jugak sebab cikgu suruh….LOL

  115. cj Says:

    thanks for the “thing” i can easily do my homework


  116. Tak sama macam dalam buku.

  117. black shadow Says:

    bsan r novel nihh….org bce komik naruto lha…. ap r

  118. black shadow Says:

    naruto ngan ultraman lagi best….hohoho….rasengan!

  119. fikri Says:

    i like (hahahaha cam bodoh)

    1. itaz Says:

      awk xbodo la sayang…. =*

  120. mimi Says:

    cite yg best khusyuk saye bca

    1. itaz Says:

      errrrrrrrr. perlu ke kau nk bagi tau owg cyte ni best… aku rase xpelu kot… mengedik je lebih… sepak ape pun xbole…. piiiiiiiiiiiiirrrrrraaaahhhhh!!!! =P

  121. abdul razak Says:

    senang2 aku nk buat kerja …. bagus juga ade teknologi mcm ni …. lagi2 aku dah ade laptop …. bole main kt laptop je x payah nk gi CC dah :P

  122. budak kecik Says:

    Kalau boleh tolong beri point dengan contoh sekali.btw,bagus,xyah nak beli buku.dok je depan tab,bila2 masa boleh buka.terima kasih :D

  123. rindu senja sdn bhd Says:

    assalamualaikum kepada semua,

    kami dengan sukacitanya telah membuka laman rasmi, untuk segala komen dan interaksi,

  124. hazim Says:

    nasib baik ade laman ni bleh rujuk tuk pmr ni….

    1. itaz Says:

      kn…. nasib baik ade lmn ni… klau xde lmn ni…hmmm… xtaula nk cari kat mane lagi kn awk…. =)

  125. aisyah Says:

    assalamualaikum…
    citer neyh memey best n seronok

    1. itaz Says:

      errr…. perlu kerrrrr???

  126. itaz Says:

    assalamualaikum… thanks sbb adekn website nih… so xpelula kitaowg beli buku rujukan.. just refer kat sini je.. hope ape yg ade dlm ni can help we all to do komsas… no more no less… i just nk say thanks for everything… hope u guy can improve another website to give the good websitela… i hope we all can use this for the exam,.. hope u guy can helpla…. don sombong2.

  127. Mohd Sajjad Says:

    K nice la , Baru siap kerja sekolah cikgu bagi . Thanks to this website .

  128. Aisyah Nana Says:

    SINOPSIS =
    1. Ringkasan cerita lebih kurang 100-150.
    2. Mengandungi huraian cerita mengikut urutan masa berdasarkan plot.

    *Form 1 lain la daripada darjah 6. Darjah 6 senang. Tapi kalo form 5? Hee :)

  129. Hunteristicesterimiceristiceradic Says:

    Terima Kasih atas pertolongan .. Baru la siap kerja rumah saya . Hihi ^^

  130. Zahrah Says:

    Brilliant! Thanks for helping though. Anyways, there is a few spelling errors in this synopsis. Mmkaybye! X


  131. korang ni banyak komplenlah..itulah inilah..bersyukur lah ader org nk tlong buat sinopsis klau tidak xder bising~~~

  132. irranazira Says:

    Sukar membawa tuah ni mcam dye ibgin kn impian nyer untuk bersekolah

  133. nurul afifah Says:

    ceritanya best lah jugak
    tapi yg paling best dapat siapkan sinopsis yg cikgu suruh buat tak payah nak pikir panjang panjang………hihihihihih

  134. Amirah Hanan Says:

    Copy tau! Terima kasih :)

    1. raziq afiq Says:

      tq ok.

  135. mugilan Says:

    Sila terbitkan watak dan perwatakan tentang Mak Ca dan Pak Atan.

  136. syamir azri hassan Says:

    Boleh dapat jawapan pun cuma 15% … mana cukup untk siap kan kerja sekolah

  137. rizal Says:

    terima kasih

  138. rizal Says:

    hahahhahahahahhahahahahahahahhahahhahahahahahhaahahhahahhahahahahahahahahahahahhahahahahahahhahahhahahahahahahahahhahahahahahahhaha…………………………………………………………………………………………………………………………………………

  139. HARISH 9520 Says:

    HARISH KUMAR Says FEBRUARY 7,2013 at 10;25 pm copy tau; terima kasih

  140. fakhrullah rahman Says:

    rupanya nk buat sinopsis senang
    betul tak?

    1. fakhrullah rahman Says:

      betul betul betul

  141. zafi Says:

    napa byk yg xbetul…

  142. Shri Viknsh Says:

    nota ini sangat terbaik, saya suka (lol)


  143. Saye kena buat folio tentang novel ni.Agak susah kerana tidah boleh meniru.

  144. vicnesswarey Says:

    saya pun belajar novel ini dalam kelas. saya suka baca novel ini.


  145. saye pernah membaca tau best kawan-kawan bacala best

  146. Saya Babi Duduk di JALAN Chung ah Ming bersebelahan di wisma zing Xin Says:

    Power nota nie

    Amaran penulis ; jangan hina diri anda. Saya tahu alamat anda

  147. shafrena Says:

    tq kerana saya boleh siapkan kerja rumahku …………..

  148. VIniko Says:

    terima kasih dapat jugak siapkan folio ni :)

  149. nadhirahh Says:

    Penagjaran mane ?? Takde pon . :(

  150. eyra Says:

    Suka novel nie :) thanx mmbantu

  151. naurah Says:

    Apa nama pengarah buku nie?

  152. shasweetha Says:

    bagus betullah blog ni…

  153. lily farina Says:

    wah best lh senang nk cari maklumat x payah nak beli buku rujukan at blog pon boleh :)

  154. reva Says:

    that’s good 4 me


  155. untuk pom 1 msti bce untuk jdkn pngajrn


  156. bgs’cikgu smpai srh wt pmbntngan

  157. shaziela Says:

    petikan okey , banyak jugak salah tapi nasib baik ianya membantu aku:)……………

  158. jen Says:

    orang dah bagi free tu bersyukur la. yang typo tu, faham faham je la. macam tak pernah salah je. #NoHate #JustSaying lol

  159. selina Says:

    kenapa tiada contoh?

  160. KAPIL RAJ Says:

    very good novel

  161. sasametha Says:

    goodddddddd novel laaaaaaaaaa

    1. tasmen Says:

      yaaaaaaaaa

  162. hariadiharipai92@yahoo.com Says:

    kenapa x da biodata pengarang ek?

  163. khairul Says:

    So good ^^

  164. Harry Styles Says:

    Nak kata membantu.. memang membantu.. huhuhu.. dah siap kerja :)

  165. aimielya Says:

    Thanks kerana tolong saya menyiapkan homework untuk sinopsis ni…<3

  166. sarah Says:

    memudahkan kerja sekolah saya ^-^terima kasih^-^

  167. haziq Says:

    haziq suka amy

  168. suganya chandram Says:

    .terima kasih .harap-harap dapat A.

  169. desha Says:

    sukar membahawa tuah di internet boleh tlg saya siapkan lat cuti cuti gemilang saya saya belajar di SMK DUSUN NANDING HULU LANGAT bukan saya saje blh habiskan in saya punya kawan kawan pun dah siap name dia org ialah riya dharshini priya darshini darshinidan loga arvid dan sebagainya

  170. izzah Says:

    sye ske dgn cre pembelajrn begini…..


  171. thank u……………………………


  172. thank u so much :):):):):):):):)

  173. najwa nelydia emma Says:

    kenape tak buat pengajaran setiap bab

  174. nor aziera Says:

    terima kasihhhhh :)))) sangat membantu even banyak kesalahan ejaan tapi takpee hehe masih lgi faham! hehe :))))

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 47 other followers