SINOPSIS NOVEL MERDEKA MERDEKA

Novel ini mengisahkan Kudin yang tinggal di Kampung Teras Jernang yang memiliki semangat cinta akan negara yang tinggi. Beliau berjuang bersama-sama dengan penduduk kampung yang lain untuk menentang ancaman pihak pengganas komunis. Beliau juga turut menentang penubuhan Malayan Union oleh penjajah Inggeris.

Kudin menyertai Persatuan Pahlawan Kemerdekaan di kampungnya. Kudin dan rakan-rakannya membina kubu di kampung mereka untuk mempertahankan diri daripada ancaman komunis. Dalam pada itu, dalam majlis perhimpunan persatuan-persatuan seluruh Tanah Melayu, Kudin telah dipilih untuk berucap.

Pada masa yang sama, kawan Kudin, Bustam ditangkap oleh pengganas komunis. Kudin berazam untuk menyelamatkan kawannya itu. Pak Awang pula diugut oleh pihak Inggeris supaya tidak terus bergiat dalam Persatuan Pahlawan Kemerdekaan. Akhirnya, Pak Awang didapati hilang semasa mencari Bustam.

Perhimpunan yang diadakan di Kuala Lumpur itu mendapat sambutan yang menggalakkan. Perhimpunan ini turut disertai oleh beberapa orang tokoh Melayu. Mereka menyampaikan ucapan untuk menaikkan semangat orang Melayu. datuk Onn berjaya mempengaruhi raja-raja Melayu supaya turut menentang penubuhan Malayan Union. Sehubungan dengan itu, raja-raja Melayu tidak menghadiri perasmian penubuhan Malayan Union sebagai tanda bantahan. oleh yang demikian, majlis tersebut telah gaga

PENGAJARAN NOVEL MERDEKA MERDEKA

Berdasarkan novel Merdeka! Merdeka! Karya A. Rahman Hanapiah terdapat beberapa pengajaran. Antaranya ialah kita hendaklah bekerjasama dengan anggota masyarakat lain. Hal ini dapat dilihat daripada peristiwa penduduk Kampung Teras Jernang yang bekerjasama menjaga keselamatan penduduk bagi memastikannya selamat daripada ancaman musuh. Pengajaran lain ialah setiap rakyat hendaklah memiliki semangat cinta akan tanah air. Hal ini dilihat daripada peristiwa Dato’ Onn memimpin orang Melayu menentang Inggeris dan mendesak kemerdekaan Tanah Melayu. Selain itu, kita hendaklah sabar dan tabah dalam perjuangan bagi memastikan kejayaannya. Buktinya dilihat daripada peristiwa Kudin begitu sabar menerima berita kematian Pak Awang dan meneruskan perjuangannya sehingga Berjaya

.

PERSOALAN NOVEL MERDEKA MERDEKA

a. Sikap kerjasama dan bersatu padu dalam kalangan rakyat

– orang Melayu telah berhimpun di luar Hotel Stesen untuk menyatakan pendirian mereka menentang Malayan Union dan menyekat raja-raja menghadiri majlis perasmian penubuhannya. Maruah dan martabat bangsa menjadi teras perjuangan

– b Orang-orang Melayu sanggup berkorban demi mempertahankan maruah bangsa dan raja-raja Melayu

c. Semangat patriotik yang tinggi menjamin kesejahteraan negara.

– Semangat patriotik dalam kalangan orang-orang Melayu berjaya menggagalkan pihak Inggeris menubuhkan Malayan Union yang berbentuk penindasan

31 Responses to “Novel Tingkatan 3 – Merdeka, Merdeka”


  1. kenapa saudara tidak menyatakan sekali plot,teknik plot,gaya bahasa,watak dan perwatakan dan sebagainya.

    1. ramzan Says:

      tu la…npew x ltak skali…….

      1. aishah Says:

        betul2..kalau letak barru sng

    2. ina Says:

      A.AH dah alng2 kan.. mntk yg pntg jew……

  2. mimie Says:

    can you make the the novel merdek merdeka synopsis by chapter..?

    1. ina Says:

      DA SINopsis snng ckit……..

  3. ita Says:

    boleh tak saudara sertakan sekali teknik plot untuk novel ini?

  4. nana Says:

    mna plot?????????????????????????nk cri mna????????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    1. siti sarah Says:

      ala…cari je memana pn..kat internet kan bnyak…mesti ada…=)

  5. aida Says:

    cmne nk cari klimaks novel nie???

    1. sudirman Says:

      klu nak bley la sendiri…..

  6. hong Says:

    ada tak nilai milai murni novel ini???

  7. tania Says:

    kenapa x ada plot,gaya bahasa ,tema????????

  8. leeya95 Says:

    contoh peristiwa??sal xlgkap r??

  9. fiena Says:

    eh .. ko .. npew ta wt bg abez ? nieryh cm neyh kte cmoa na tru ue pnye krangan ..

  10. aishah Says:

    knp x ltk skali ngan contoh peta minda???lau cmtu baru sng nk ingat….

  11. hazim Says:

    bley bg analisis lngkap xpsal novel merdeka!merdeka!..

  12. HaZ Says:

    knp nota x lengkap?????

  13. Azid Says:

    cari sendiri …….

  14. nhong Says:

    sya nak cari perwtakan dlm crite ne tpi x de? blh x ltk perwatakan?

  15. syakirah Says:

    terima kasih . ini banyak membantu saya .

  16. Khairul Ikhwan Says:

    kenapa last skali ayat sampai ‘gaga’??? mna prgi smua ayt yg lain?? boleh bantu saya tak… saya sedang mencari sinopsis penuh untuk novel ini

  17. ainul Says:

    ok la..bgus jgk wat ringkasan snopsis cam nie


  18. kenapa sipnosis nye mcm x cukup je

  19. nurul Says:

    boleh tak letak setiap bab ada persoalan?

  20. mia Says:

    knape x buat ksluruhn kjian nove ny ?

  21. una Says:

    yg ni jew kew yg ade ? npew x msokkn ksemuenye ?????????????????????????????????

  22. sitinurhaliza bt hanapi Says:

    kenapa tak ada nilai

  23. siti sarah Says:

    adakah sinopsis ni lengkap??????

  24. Cristiano Ronaldo Official Says:

    Ini Semua Duniaaa..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s